Максим Кріппа і Maincast бізнес до і під час повномасштабної війни
Повномасштабне вторгнення позначилося на всіх без винятку українських бізнесах. Але є галузі, які були більш щільно пов'язані з російськими ринками і відповідно вплив повномасштабної війни на них виявився в рази більш чутливим. Такі компанії як Maincast пройшли багато випробувань, але виявилися стійкими. Що ж стало запорукою успіху, яку роль у цьому зіграв інвестор Максим Кріппа і які уроки можна винести з досвіду Maincast?
Ставка на правильного інвестора
Для більш повного розуміння траєкторії руху Maincast, почнемо з невеликого екскурсу в історію. Ідейним натхненником і творцем компанії, яка займається трансляціями кіберспортивних ігор є коментатор Віталій Волочай. Першу компанію, що займається трансляцією та коментуванням кіберспортивних матчів, він створив у далекому 2013 році.
Уже через рік після заснування компанії RuHub знадобилися інвестори, і початкова ставка була зроблена на Москву. З позиції сьогодення очевидно, що ставка була не цілком вдалою, але на той момент уже існував і розвивався СНД-кіберспорт, що об'єднує країни, в яких багато хто говорив російською. Епоха кіберспорту поза політикою котилася до заходу, але тоді про це ще не знали.
Натомість на інвестиційні вливання від власників RuHub зажадали відкрити філію в Москві. А після подій 2014 року почався ідеологічний тиск - інвестори перетягували ковдру на себе і вимагали закриття київського офісу. Зрештою Волочай продав свою частину компанії RuHub і попрощався з інвесторами, які вдало здійснили експансію. На цьому могло бути поставлено крапку в історії розвитку кіберспортивних трансляцій в Україні, але за деякий час Волочай і його партнери знайшли правильну людину.
Засновники успішної компанії RuHub вирішили повторити і перевершити свій же досвід. Для цього у 2018 році було створено компанію Maincast. За словами Волочая, у них була техніка і приміщення, але для повноцінного функціонування цього було недостатньо. Стартові вливання обчислювалися сумою в 800 тисяч доларів США і потрібен був інвестор.
Цього разу ставку зробили на свого - українського інвестора Максима Кріппу. Єдина складність полягала в тому, що Максим Кріппа не був глибоко занурений у тему кіберспорту і його довелося вмовляти вкласти гроші. Через кілька місяців переговорів, Максим Кріппа став акціонером компанії Maincast.
Ультиматумів і вимог з боку співвласника не було, цього разу інвестор не перетягував ковдру на себе, але заглибився в предмет і процеси, пов'язані з кіберспортивним ком'юніті. Заглибився і став профі, лише через чотири роки, на початку 2022 року, Максим Кріппа придбав новий актив - кіберспортивну організацію NAVI (Natus Vincere). Максим Кріппа, який не любить давати інтерв'ю і виставляти себе напоказ, вочевидь, захопився кіберспортом всерйоз і надовго. Тим більше, що цей напрямок підходить йому за вайбом. Як відомо, кіберспортом захоплюються переважно інтроверти.
Уміння діяти в запропонованих обставинах
Компанії, які заробляють на трансляції кіберспортивних матчів і турнірів, отримують дохід завдяки багатотисячним спонсорським контрактам. Але не варто сильно перебільшувати дохідну частину, адже є і витрати. Головним чином йдеться про купівлю прав на трансляцію. І з одного боку купівля таких прав - єдина можливість працювати, але з іншого боку права накладають і зобов'язання. З початком війни Maincast відчув на собі всю складність договірних відносин.
Пандемія і карантинні обмеження вбили багато бізнесів, але для кіберспорту вони спрацювали з точністю до навпаки. Кіберспорт зміг розширити аудиторію і багато компаній істотно зросли. Так у період пандемії компанія Maincast купила права на трансляцію турнірів у ESL, вартістю понад 2,5 мільйона доларів США. І це лише один із прикладів подібних договорів.
У лютому 2022 року топменеджмент Maincast опинився в пастці. Продовжувати трансляції російською мовою здавалося немислимим, але права оплачено і потрібно щось робити. В інші часи можна було б спробувати перекрити витрати, але з початком війни і ця опція виявилася недоступною. Українські рекламодавці призупинили роботу, а з російським власники Maincast вирішили припинити співпрацю.
Та й про яку співпрацю могло йтися, коли той же Максим Кріппа буквально з першого дня повномасштабної почав активно займатися благодійністю.
Порадившись з українськими силовими структурами, топ-менеджери Maincast вирішили продовжити трансляції російською, але інтегрувати в них проукраїнські меседжі та ІПСО. Чи вдалим виявився експеримент - сказати складно, оскільки неможливо порахувати, який відсоток аудиторії змінив свою точку зору. Але вже через три місяці такого стресового мовлення компанія відмовилася від російськомовного мовлення.
До цього моменту власникам вдалося домовитися з правовласниками про відчуження тільки частини прав - україномовні трансляції залишилися Maincast. Ставка на українську мову виявилася більш ніж виграшною, на сьогодні україномовний сегмент зріс у переглядах на 1050% і становить понад 5 мільйонів годин переглядів.
Підбиваючи підсумок:
Помилки в бізнесі неминучі, але важливо вміти отримати свій досвід і врахувати його в майбутньому. Компанія Maincast змогла це зробити: змогла знайти першокласного інвестора в особі Максима Кріппи, свою україномовну аудиторію і потрібних рекламодавців. На сьогодні Maincast - лідер українського ринку кіберспортивних трансляцій, компанії належить 64 його відсотки і близько 95% прав на трансляцію кіберспортивних турнірів українською.